Sol pelvià en plena forma!
La musculatura del sòl pelvià es debilita, al igual que altres músculs, per l’edat i per la inactivitat.
Es creu que hi ha una certa predisposició genètica a tenir un sol pelvià dèbil si altres dones de la família també ho tenen. Dues de cada deu dones tenen una debilitat innata a aquests músculs.
Però també es debilita per factors hormonals (menopausa) i per una sèrie de factors que provoquen un augment de la pressió, puntual o continuada, sobre el sòl pelvià. Això produeix un desgast en la seva capacitat per sostenir els òrgans i vísceres abdominals (poden aparèixer els prolapses), un desgast en la seva capacitat per garantir un bon control a l’hora de miccionar o defecar (aparèixer incontinència urinària o fecal) o en les sensacions durant les relacions sexuals.
– Factors hormonals: La falta d’estrògens durant la menopausa provoca pèrdua de to i flacidesa en aquests músculs.
– Embaràs i part: A l’embaràs es produeix un augment de pes i de pressió en el sòl pelvià, i a més augmenta l’hormona relaxina per preparar al cos pel part, fent que la musculatura es relaxi.
També un part llarg i difícil, amb nadons molt grans o en els que s’han utilitzat fòrceps o espàtules, són bastant traumàtics per aquests músculs.
– Activitat física intensa: Tots els exercicis que provoquin una hiperpressió abdominal o un alt impacte, com podria ser córrer, tenis, aeròbic, abdominals tradicionals..
- Com podem disminuir aquest impacte sobre el sòl pelvià?
Entrenant i exercitant de manera continuada els músculs sol pelvià per garantir la seva força i el seu correcte funcionament, a través de : exercicis de kegel, esferes vaginals i gimnàstica hipopressiva.
– Exercicis de kegel: l’èxit rau en la constància i la disciplina. No serveix de res fer-los dues setmanes i després res..
Hi ha dos exercicis: el ràpid i el lent. El ràpid consisteixen en contraure i relaxar els músculs perineals durant uns segons (com si paressis el fluxe d’orina); i el lent consisteix en mantenir la contracció durant 5 segons i relaxar.
La indicació inicial seria realitzar 10 vegades cada exercici, 3 cops al dia. I després anar augmentat de manera progressiva fins arribar a 50 repeticions, tres cops al dia.
– Esferes pèlviques: es tracta d’introduir a la vagina unes boles durant un mínim de 15 minuts i un màxim de 1 hora repartida en dues vegades (30’ i 30’). En posició vertical, les esferes tendeixen a baixar per l’acció de la gravetat, el que fa que per mantenir-les dintre i no surtin s’ha de contraure la musculatura del sol pelvià.
– Gimnàstica abdominal hipopressiva: consisteix en la realització de postures i moviments que ajuden a disminuir la pressió a les cavitats toràcica, abdominal i pelviana.
VINE I CUIDA’T!